سه فاكتور زير بايستي در محاسبه ظرفيت جرثقيل مورد توجه قرار گيرند.
استحكام جرثقيل آيا امكان شكست اجزا جرثقيل وجود دارد؟
تعادل جرثقيل آيا امكان وجود واژگوني جرثقيل وجود دارد؟
ظرفيت قرقره ها آيا وينچ توانايي بالا بردن بار را دارد؟
ظرفيت باربرداري جرثقيل با در نظر گرفتن كوچكترين مقدار هر يك از سه فاكتور بالا محاسبه مي شود.
هنگامي كه شعاع كاري جرثقيل بزرگ باشد، ظرفيت نهايي جرثقيل بر اساس تعادل آن، و هنگامي كه شعاع كاري جرثقيل كوچك باشد، بر اساس استحكام بوم و ديگر اجزا آن محاسبه مي شود.
براي محاسبه استحكام جرثقيل تحت قوانين مستند، به اين موارد بايستي توجه نمود علاوه بر ظرفيت اسمي جرثقيل، به وزن جرثقيل، نيروي اينرسي و گريز از مركزي كه در نتيجه سوئينگ جرثقيل و بالا بردن بوم بوجود مي آيد، و نيروي باد نيز بايستي توجه نمود.
براي ايجاد تعادل جرثقيل روي جك هاي جلو و عقب، قوانين مشخصي وجود دارد.
اعداد جدول بارهاي مجاز نهايي با توجه به جرثقيل مجاز با در نظر گرفتن استحكام و پايداري تعيين مي شود.
چگونگي محاسبه ظرفيت باربرداري جرثقيل، شعاع كاري و ارتفاع باربرداري از روي جداول باربرداري صورت ميگيرد.
هنگامي كه شعاع كاري جرثقيل بزرگ باشد، ظرفيت نهايي جرثقيل بر اساس تعادل آن، و هنگامي كه شعاع كاري جرثقيل كوچك باشد، بر اساس استحكام بوم و ديگر اجزا آن محاسبه مي شود.
براي ايجاد تعادل جرثقيل روي جك هاي جلو و عقب، قوانين مشخصي وجود دارد.
اعداد جدول (بارهاي مجاز نهايي) با توجه به جرثقيل مجاز با در نظر گرفتن استحكام و پايداري تعيين مي شود.
اجزاي جرثقيل شامل:بدنه جرثقيلدر بدنه جرثقيل از هيچ گونه هيدروليكي استفاده نشده است كه به صورت جداگانه و مستقل بوم و جك ها و ساير مكانيزم به آن خودرو (جرثقيل) متصل شده و جرثقيل را تشكيل مي دهد و از چند نوع فلز و الياژ كه داراي وزن كم با توانايي استحكام بالا تشكيل شده البته بدنه جرثقيل در بوم بلند و جرثقيل هاي كفي كاملا متفاوت بوده ولي اغلب اتاق فرمان يا ليورهاي جرثقيل ها در كنار جرثقيل قرار دارد.
تلسكوپ يا بوم جرثقيلتلسكوپ همان بوم جرثقيل مي باشد، تلسكوپ از فولاد و الياژ هاي آن ساخته شده است كه با هيدروليك به صورت خشاب مانند يك به يك داخل يكديگر قرار ميگيرند (به طور مثال يك جرثقيل بيست تن از پنج تلسكوپ استفاده ميكند كه طول هر يك از تلسكوب ها در اين نوع جرثقيل ۵.۵ متر مي باشد كه جمعا ۲۷.۵ متر مي باشد كه هر يك به صورت يك جك مجزا كه در داخل خود دارد از يكديگر بيرون مي آيند و در مجموع اين متراژ بوم را تشكيل مي دهند.
يك جرثقيل بيست تن اگر كالايي كه قرار است جابه جا كند كنار و نزديك خود باشد قابليت اين را دارد كه بيست تن را جابه جا كند و هر چقدر اين كالا از جرثقيل فاصله بيشتري بگيرد توان جرثقيل به تدريج كمتر خواهد شد و در اخر، در فاصله بيست و هفت متري توان جرثقيل به يك الي پنج تن مي رسد كه در يك زاويه بسيار مناسب پنج و در زاويه نامناسب به يك تن كاهش مي يابد.
وينچشايد بسياري از شما اين كلمه رو شنيده باشيد، وينج كاربرد هاي متفاوتي دارد كه يكي از كاربرد هاي رايج وينج در جرثقيل مي باشد.
وينچ تشكيل شده از يك پمپ هيدروليكي، يك قرقره و بكسل مي باشد كه روي بدنه جرثقيل نصب مي شود و بسته به متراژ بوم جرثقيل، متراژ بكسل نيز تغيير مي كند كار هيدروليك چرخاندن قرقره مي باشد و قرقره، بكسل را به دور خود جمع مي كند و در سر بكسل قلاب نصب شده كه براي برداشتن بار به كار گرفته مي شود.
جك هاي تعادل جرثقيلجك ها نيز تشكيل شده از پمپ هيدروليكي و تلسكوپ مي باشند و كاركرد جك هاي تعادل اين است كه جرثقيل از زمين فاصله گرفته و مقداري از زمين جدا شده كه باعث مي شود فشار از چرخ ها برداشته شود و همچنين وزن بار در سطحي بيشتر تقسيم شده كه باعث مي شود جرثقيل توانايي بلند كردن بار بيشتري داشته باشد، جك ها در جرثقيل حكم تعادل جرثقيل را به عهده دارند و بسته به توان جرثقيل توان جك نيز بيشتر و كمتر خواهد شد.
كليه ي جرثقيل ها از تجهيزات و قوانين مكانيكي ، هيدروليكي ، برقي و پنوماتيكي براي بلند كردن و پايين اوردن بار استفاده مي كنند . طراحي جرثقيل مطابق با استاندارد هاي معتبر و مورد تاييد صورت مي گيرد . تمامي مواد و تجهيزات به كار رفته در ساختمان جرثقيل مطابق با استاندارد هاي رايج زير مي باشد.
سازمان استاندارد انگلستان
انجمن مهندسين مكانيك آمريكا
بهداشت حرفه اي آمريكا
استاندارد استراليا
موسسه نفت آمريكا
وزارت انرژي آمريكا
در هيچ يك از اجزاي ساختاري جرثقيل نبايد چوب مورد استفاده قرار گيرد . مواد ، اتصالات و تجهيزات به كار رفته براي تعميرات نيز بايد مطابق با دستورات سازنده ي دستگاه باشد .
اجزايي كه در جرثقيل تحت فشار قرار مي گيرند و در عين حال در معرض تكان يا ضربه ي ناگهاني نيز قرار دارند از فولاد نرم ( فولاد كم كربن ) يا مواد مشابه ي ديگر ساخته مي شوند . جرثقيل ها بايد طوري طراحي و ساخته شوند كه تمام قسمت هاي آنها به طور ايمن قابل روغن كاري ، بازرسي و تعميرات باشد .